Warm weekend - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Maud Deenen - WaarBenJij.nu Warm weekend - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Maud Deenen - WaarBenJij.nu

Warm weekend

Door: Maud Deenen

Blijf op de hoogte en volg Maud

31 Januari 2016 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Afgelopen vrijdagochtend hadden we een leuke ochtend gehad op de crèche. Dit was ook de laatste dag van de Duitse jongen uit ons huis. De juffrouw op de crèche 'Elitha' is een goede juf en wil de kinderen ook educatieve dingen leren. Zo hebben we het met de kinderen al gehad over het thema lichaam, waarbij ze de onderdelen van een lichaam leerden en ook het Engelse woord daarvan. Afgelopen vrijdagochtend hadden we het over het thema 'water'. Als je geen internet en een digibord hebt dan moet je het natuurlijk anders oplossen. De juf liet samen met ons water op verschillende manieren zien, drinkwater uit een fles, bevroren water (ijs dus) en het stoom van kokend water. De kinderen vonden dit allemaal interessant om te zien en dit geeft meer betekenis voor hen dan alleen erover vertellen. Ook stelden we de kinderen vragen. Waarom is water belangrijk, waar komt water vandaan, waarvoor gebruik je water enz. Daarna gingen ze een tekening van een kan met water en ijsklontjes inkleuren. Wat in Nederland zo makkelijk is dat je een plaatje opzoekt en het dan 18 keer kopieert, moest ik het hier 18 keer overtrekken uit een boek. Daarna hebben we buiten de kinderen laten zien dat ballen drijven op het water en vertelt dat hun zinken in het water als ze niet zwemmen omdat ze te zwaar zijn. Ook hebben we het water buiten als een soort riviertje laten lopen. Ze hebben met het water en de ballen buiten gespetterd en gespeeld en we hebben hun handen laten wassen en verteld dat en waarom dit belangrijk is. Op het einde hebben we nog foto's gemaakt van de hele groep, voor de Duitse jongen omdat hij weg ging. Erg leuke ochtend dus. De rest van het weekend is het erg warm geweest, zo'n 29 graden met volop zon. Vrijdagmiddag is er een nieuw meisje aangekomen en zijn we 's avonds bij een ander Nederlands huis naar de braai geweest. Zaterdag ben ik met het nieuwe meisje langs de boulevard gelopen en naar broadwalk geweest, dat is dichtbij. Hier noemen veel mensen het een soort van klein Disneyland. Het is wel erg mooi en luxe maar niet Afrikaans. Er zijn allemaal winkels, een casino, een bioscoop, fonteinen en een speelhal. In de speelhal zijn we in een 4D simulator geweest, waar we op dinosafari gingen. Het schudde best wel op en neer, grappig om een keer gedaan te hebben. Gisteravond zijn we met veel mensen uit het huis naar de township geweest om daar bij drie cafés iets te gaan drinken. Het was een bijzondere ervaring. Je moest vooral super veel dansen met die vrouwen en ze deden allemaal voor hoe je moest dansen. Het zijn heel open mensen daar en ze komen snel een praatje maken of mee dansen. Vandaag zijn we naar het strand geweest. Door de harde wind hier zag ik meer zand dan handdoek uiteindelijk. Er waren heel veel golven. Maar uiteindelijk hadden we al dat zand wel gehad en zijn we bij ons huis in het zwembad gesprongen. De eerste maand hier zit erop.

• 31 Januari 2016 - 19:28

Tante Angelique:

Mooi Maud! Wat maak jij veel leuke dingen mee. De eerste maand is vast voorbij gevlogen. Mooi ook dat je nu in de gelegenheid bent om op n bijzondere manier (werk)ervaring op te doen. Succes met alles en blijf vooral ook genieten...maar dat lukt wel als ik zo je verhalen lees!

• 01 Februari 2016 - 10:43

De Verhagens:

Ha,die Maud,
    Leuk die verslagen,en wat een weertje daar ,he.
    Hier is het miezerig,en nat.
    Enne,wat een scheetjes,die kindjes.
    Groeten uit de Kerkstraat
    Houdoe

• 01 Februari 2016 - 18:43

Mama:

Hoi lieve Maud,

Fijn om jou ervaringen te lezen .
    Ik hoor wel dat de kindjes alle aandacht van jullie krijgen en daarbij leren ze op hun manier veel.
    Ik ben trots op jou dat jij je hiervoor inzet , geweldig Maud.
    En daar naast is het ook mooi mee genomen dat het daar lekker weer is , hier is het wel anders.
    Nu zit er alwee r 1 maandje erop wat gaat het toch snel,maar we blijven via jou blog en de rest van de moderne media goed op de hoogte.
    We kijken nu al uit na je volgend verhaal.
    Nog een super tijd gewenst.

Liefs papa mama xxx

• 01 Februari 2016 - 19:48

Fleur :

Lief zusje,

Alweer een maandje in het mooie Zuid-Afrika. Wat vliegt de tijd! Mooi om te zien dat jullie de kinderen daar met zo weinig middelen (geen technische snufjes) spelenderwijs vanalles kunnen leren. En tof dat je je zo snel mengt met de bevolking daar. Die Afrikaanse dansmoves mag je me in mei wel leren ;). heeeeeeeeel erg veel plezier daar nog!

Mis je!

Kus Fleur