Vakantie - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Maud Deenen - WaarBenJij.nu Vakantie - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Maud Deenen - WaarBenJij.nu

Vakantie

Door: Maud Deenen

Blijf op de hoogte en volg Maud

30 Mei 2016 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

In de week voordat papa, mama en Fleur hier kwamen zijn we met iedereen uit het huis naar een avond geweest waar ze allemaal korte filmpjes draaiden. Het was midden in het centrum van Port Elizabeth op een groot dakterras (Roof Garden Bar). De avond heette 'black filmmakers' en ging over verschillende culturen en maatschappelijke kwesties onder de zwarte bevolking. Zo waren er films over homoseksualiteit, maar ook het feit dat iedereen denkt dat Zuid-Afrika het Europa is van Afrika, maar dat het leven in de townships vaak worden vergeten. En één van de filmpjes ging over de parkeerwachters die overal staan om op je auto te letten. Je bent niet verplicht om ze geld te geven, maar ze verwachten het wel. In het filmpje parkeerde een vrouw haar auto. De parkeerwachten zag dat er een tablet onder de stoel lag en dat de auto open was. Eerst wilde hij hem pakken, maar besloot hem toch terug te leggen. Daarna verdedigde hij de tablet met z'n leven voor andere mannen die hem wilde stelen. De vrouw reed weg en gaf hem helemaal geen geld. Het was een heel interessante filmavond over de cultuur van hier en over de issues en kwesties bij de zwarte bevolking.

Dat weekend kwamen dan na vier maanden papa, mama en Fleur. We waren heel blij om elkaar weer te zien en hebben 2,5 mooie weken gehad. We zijn op veel verschillende plaatsen geweest: Port Elizabeth, Addo, Tsitsikamma, Knysna, Oudtshoorn, Heidelberg, Stellenbosch en Kaapstad. We hebben ook heel veel gedaan en gezien, zoals townships bekeken, naar markten geweest, op safari geweest, boottocht gemaakt, ziplinen, hiken, waterfront, struisvogelboerderij, wijntour, apen in het wild, kaap de goede hoop, bo-kaap, boulder's beach met de pinguïns, tafelberg beklommen etc. Het was erg leuk en ook bijzonder om ze mijn werkplek en leefomgeving te laten zien. Te laten zien waar ik een half jaar mee bezig ben.

Afgelopen maandag kwam ik terug en dinsdag ben ik weer naar het project gegaan. We zijn die dag met de kinderen van de crèche naar een kinderboerderij geweest, wat heel leuk was. De kinderen mochten daar mee met een huifkar, hadden een koe gemelkt en mochten alle dieren zoals schapen, paarden, struisvogels etc. voeren. De rest van de week ben ik nog naar de crèche, het sportprogramma, de meidengroep, groep om te leren schrijven en het zwemmen met de kinderen geweest. Dus genoeg te doen om de mensen van de township te helpen.

Afgelopen weekend zijn we weer op stap geweest, wat ook altijd gezellig is. Gisteren hebben we gebraaid met z'n allen, want deze dagen is het weer heel warm in de herfst, bijna winter haha. Het is op dit moment 30 graden hier... Dus nog even genieten. Want wat gaat de tijd snel, over vier weken ben ik alweer in Nederland en moet ik dit gaan missen!

• 30 Mei 2016 - 18:03

Iris Deenen:

Lieve Maud, super leuk om je verhalen te lezen. Fijn om te lezen dat je het leuk hebt gehad met jullie gezin. Wat hebben jullie veel gedaan! Ik heb mooie foto's gezien. De foto's op jouw site zijn ook erg mooi! Nog veel plezier de laatste weken. Liefs van Iris

• 30 Mei 2016 - 18:46

Mama:

Hoi lieve Maud,

Het was super fijn om jou weer te zien en te knuffelen.
    Wij hebben met zijn vieren een hele mooie gave vakantie gehad daar bij jou in Zuid Afrika.
    En genoten van de mooie natuur en cultuur en al het mooi's. Dit pakken ze niet meer van ons af.
    De rondleiding in de township waar jij werkt was zeer indrukwekkend, nu hebben we ook met eigen ogen alles kunnen bekijken.
    Wat zijn de kindjes toch allemaal scheetjes met hun kraaloogjes.
    Jij verricht daar geweldig werk ,daar zijn wij trots op.
    Maud geniet het laastste maandje er nog maar flink van want de tijd zal voor jou te kort zijn.
    Fijn dat het weer ook nog zo lekker mee werkt.
    Bedankt voor de geweldig tijd die we samen met jou mochten beleven en het mooie Zuid Afrika.

Heel veel liefs mama xxx

• 30 Mei 2016 - 19:00

Fleur :

Wat was het leuk om jouw werkplek te zien Maud! En wat was het een top vakantie!! Bedankt voor de mooie tijd in Zuid-Afrika!

• 30 Mei 2016 - 19:33

Lia Van Gestel:

He Maud,

Ik heb het allemaal een beetje gevolgd en jullie pap en mam al even gesproken.
    Super vakantie gehad met jullie viertjes en inderdaad dat nemen ze jullie nooit meer af.
    Echt kei leuk.
    En wat vliegt de tijd... het is al bijna weer zover dat je naar huis komt.
    Nou denk daar nog maar niet aan Maud... Gewoon nog 4 weken enorm genieten van je mooie werk, van de mooie kraaloogjes van die kindjes en ook van het lekker op stap gaan....
    Super ervaring deze periode in je leven.... ook dat nemen ze je niet meer af.

Geniet er nog van ........

groetjes,
    Arie en Lia.

• 30 Mei 2016 - 22:28

Tante Hanny:

hoi Maud

Wat leuk om alles weer te lezen zeg en wat een super tijd daar samen met papa, mama en Fleur.
    Jammer dat er van ons niemand heen gaat voor stage of ontwikkelingswerk anders hadden wij
    ook een heel goede reden om daar heen te gaan. Wij houden het nu nog maar bij Zeeland:)
    Ik ben wel benieuwd hoe bruin jij wel geworden bent.
    Nog maar lekker genieten daar en de kindjes verwennen.

groetjes van de van Beersjes uit de Postelstraat xxx

• 31 Mei 2016 - 22:26

Rianne :

Dag Maud,

Wij zijn inmiddels helemaal op de hoogte hoe jullie samen jullie fantastische vakantie ervaren hebben.
    Wat een geweldige belevenissen en wat heerlijk zo met jullie gezinnetje!
    De foto's zijn erg mooi, maar wel héééél veel, we moesten er wel even tijd
    voor uittrekken maar dat was het waard!
    Nog even en dan kan jij live verslag uitbrengen en daar kijken wij nu al naar uit!
    Blijf genieten van je verblijf in Zuid-Afrika en vooral ook van de schattige kindjes.

Veel liefs, Ome Wick en Tante Rianne

• 01 Juni 2016 - 22:35

Tante Elly:

Hallo Maud,

Alles prima in Afrika, hoor en lees ik, toppie!!!
    Geniet ze nog, in Holland moet je momenteel niet zijn, het regent pijpestelen.

Lieve groetjes van Fam van den Driehoek

• 15 Juni 2016 - 10:44

Jeanine Strobbe:

Hallo Maud,

geniet nog van jouw laatste weekjes in Zuid-Afrika! wat fijn dat je het daar zo naar je zin hebt en dat deze grote stap zo veel mooie ervaringen heeft opgeleverd...

Groetjes Jeanine